Kuinka selvittää tietokoneen räpsivän ja pätkivän äänen salaisuus

Kuten oikeassakin elämässä, äänentoisto tietokoneessa on asiana herkkä kuin neitsyen reisi. Jos tietokoneesi äänentoistossa on ongelmia, sillä voi olla ties kuinka monta aiheuttajaa. Tässä tapauksessa tietokoneeseen on kytketty hieman erikoinen äänikortti, jota voidaan oikeastaan kutsua jo "ääniliityntä", tai "audio interface" -nimellä. Kyseessä on harrastelijaäänitykseen tarkoitettu laite, joka kytketään tietokoneeseen USB-liittimellä. Laitteessa on tavallista enemmän ääniliittimiä, joihin voi kytkeä mikrofonin, kitaran tms. äänilähteen. Tilanne poikkeaa siis "tavanomaisesta" äänikortin suhteen, mutta vianselvityksen vaiheet ovat samat missä tahansa tietokoneen ääniongelmassa. Tässä käytetään Windows 7 -käyttöjärjestelmää ja Lenovo-merkkistä pöytätietokonetta.

Digitaalinen äänentoisto ei valitettavasti ole niin yksinkertaista kuin yleisesti luullaan. "Hei, sehän joko kuuluu tai ei kuulu! Ykköstä ja nollaa hei!" Olen pahoillani, mutta asia on aika paljon monimutkaisempi. Mielestäni kattava (vaikkakin iäkäs) ja joten kuten ihmisten kielellä oleva opas, jossa selitetään perusteet (lontooksi) on ladattavissa täältä: Apogee-digitaaliääni



Olen jo vuosia käyttänyt olohuoneen Media-PC:n äänikorttina mielestäni hyvän hinta/laatusuhteen omaavaa Terratecin ulkoista 5.1 –äänikorttia (DMX 6Fire USB). En käytä tätä laitetta äänittämiseen (sitä varten on muut vehkeet), vaan ainoastaan monikanavaäänen toistoon.


Vaihdoin hiljattain PC:n uudempaan, jonka jälkeen havaitsin todella häiritsevää äänen räpsimistä, pätkimistä, poksahtelua ym. Vanhassa koneessa toimii ongelmitta. Ääni yleisesti on itselleni erittäin tärkeä asia ja todellakin puolet elokuvanautinnosta, joten tähän piti oikein keskittyä. Keissin teki erikoiseksi se, että ongelma esiintyi vain, kun katsoin selaimella Youtube-videoita, Netflixiä ym. suoratoistopalveluita. Käyttämälläni Mediasoitin-ohjelmalla (XBMC) ongelmaa ei esiintynyt. Ongelmaa ei myöskään esiintynyt tietokoneen emolevyyn integroidulla äänikortilla. Sitä ei kuitenkaan voi käyttää, koska sen äänenlaatu on surkea, eikä siinä edes ole monikanavalähtöä. Pakko siis johtua tämän ulkoisen äänikortin ajureista tai jostain äänikodekeista, eikö niin? :)

Kuten kaikessa vianselvityksessä, tässäkään mitään ei oleteta, sohita tai tehdä pers-tuntumalla (eipä), ellei olla 100% varmoja asiasta ja nähty täsmälleen sama tapaus aikaisemmin. Homma analysoidaan, siitä hankitaan ”todisteita” ja vasta sitten korjataan.

Kun on joskus tullut tehtyä noita äänihommeleita, niin muistelin, että on olemassa hyviä äänentoisto-analysointiohjelmia, en vaan enää muistanut niiden nimiä. Google auttaa.


Tämän ongelman selvittämiseen on lukuisia muitakin (monipuolisempia) työkaluja, mutta halusin käyttää alla olevia, koska olen aikaisemmin selvittänyt niillä tietokoneiden ääniongelmia.

DPC Latency Checker on näppärä, ilmainen ja kevyt äänilatenssin analysointiohjelma, joka näyttää nopeasti onko äänessä yleensä ongelmia vai ei. DPC tulee sanoista Deferred Procedure Call, joka on melko monimutkainen asia, mutta pintaa raapaisten sen voi mieltää vaikkapa näin: Millä tietokoneessa tapahtuvalla jutulla on etuoikeus ja mitä juttuja jätetään myöhemmäksi. Yleensä tällaiset ongelmat esiintyvät, kun juttuja joilla pitäisi olla etuoikeus, jätetäänkin myöhemmäksi.

http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml


Ohjelma jätetään auki taustalle ja ongelma toistetaan. Ei muuta ku Netflixistä joku kiva leffa pyörimään ja odotetaan, kunnes ääni taas räpsähtää. Ohjelma näyttää välittömästi, että punaisella käydään! Ongelmia siis ON ja ne liittyvät siihen DPC:hen. 

Seuraavaksi on selvitettävä MIKÄ siellä mättää. Siihen on olemassa ilmainen ja monipuolinen LatencyMon. http://www.resplendence.com/downloads

Tämä ohjelma näyttää yksityiskohtaisesti, mikä aiheuttaa äänen räpsimisen (ohjelma kelpaa muuhunkin vianselvitykseen). Sama juttu, ohjelmasta käynnistetään analysointi, jätetään se taustalle ja toistetaan ongelma.

Eipä tarvinnut kovin kauaa odotella, kunnes tulos oli selvä.



Tuo ndis.sys on siis se ajuri, joka aiheuttaa ongelman. Tuosta ”Highest execution” –kohdasta näkee, että jotkut ”käsittelyt” ovat kestänet melkein 3,5 millisekuntia, kun arvon pitäisi olla alle 1.

Mikäs ihme tuo ndis.sys sitten on? Google auttaa jälleen. Se on siis Windowsin oma ajuri, joka käsittelee niin sanottuja NIC:ejä, eli Network Interface Controllereita. Siis verkkokortti aiheuttaa ääniongelmia! Eipä tullut ekana mieleen. Homma voidaan varmistaa yksinkertaisesti disabloimalla laite device managerista ja testaamalla ääntä uudestaan. 

Kokeilin aluksi disabloida langattoman verkkoadapterin, koska se on ainoa verkkokortti, jota tässä koneessa käytetään.


Ja eikun testaamaan. Netflixissä ja Youtubessa oli onneksi sen verran puskuroitua streamia jäljellä, että niitä pystyi toistamaan tovin ilman nettiyhteyttäkin.






OUJEE! Ongelma oli tipotiessään! Ihanan häiriötön ääni! :)


No niin, nyt siis tiedetään MIKÄ siellä mättää. P*ska ajuri. Sehän on muutenkin koko PC-maailman pahin kirous. 









Tästä yleensä selvitään ajuripäivityksellä, jonka tekeminen saattaa sekin olla monimutkaista, jos siitä ei ole aikaisempaa kokemusta ja sitä myöten tietoa asiasta. Usein myös ajuripäivityspaketeissa on mukana täysin turhaa tauhkaa, joka pahimmassa tapauksessa sekottaa pakkaa entisestään. Haluamme siis VAIN uudemman ajurin.


Ennen päivitystä kannattaa tarkistaa mikä ajuriversio koneessa nyt on. Sen saa klikkaamalla laitteen kohdalla properties.




Seuraavaksi kannattaa selvittää, mikä tietokonemalli on kyseessä, jotta löydetään oikea ajuri valmistajan kotisivuilta (pois lukien osista itse kasatut koneet). Tiedon saa helpoiten esille komentokehotteesta antamalla komento: 

wmic csproduct get name



Tuloksena seuraava rimpsu on siis koneen tarkka malli. Sen kun syöttää valmistajan ajurin lataus -sivulle, saa listan ladattavista ajureista. Etsimme siis uudempaa ajuria kuin mikä koneessa jo on.


Ajuri löytyi, mutta… Herranj*mala minkä kokoinen tiedosto! Verkkokortin ajuri ei yleensä ole yli 250 Megatavua! No, tässä tulee muidenkin kuin 64-bittisen Windows 7:n ajuri ja varmasti joku p*skaohjelma langattomien verkkojen hallintaan. Sillä saa varmasti pakan sekaisin.


Onneksi tämän ajurin asennusohjelma tarjoaa vaihtoehdon vain tiedostojen kopiointiin koneelle, itse ajuria (ja sitä myöten kaikkea sitä tauhkaa) ei tarvitse heti asentaa. Eli täppä pois.












Kopioinnin alussa kysytyssä hakemistossa on nyt myös tarvittavat tiedostot.









Ei taida ihan 250:tä Megatavua tulla näistä...




Nyt ajuri voidaan päivittää. Se tehdään tietenkin Device Managerin kautta. Aluksi kuitenkin kopioidaan tuo hakemisto.







Sen jälkeen valitaan ajurin päivitys.










Valitaan ”Browse my computer...












Liitetään kopioitu hakemisto ja... Mitvit?



Jaahas, nyt ei näytä hyvältä. Valmistajan sivuilla väitetään olevan uudempi ajuri, mutta sepäs ei kelpaakaan, vaikka versionumero pitäisi olla oikein. Taitaapi olla tässäkin ajuripaketissa jotain vikaa. Kävipäs nyt ikävästi.







Seuraava oljenkorsi on mennä verkkokortin valmistajan kotisivuille ja tarkistaa, olisiko siellä uudempaa ajuria. Tässä tapauksessa ajuri onneksi löytyi.

Ja eikun lataamaan. Tällä kertaa asennuspaketti oli yhtä suuri, mutta kyseessä onkin MSI-tiedosto! 

En edes uskaltanut käynnistää sitä kaiken sen tauhkan pelossa, vaan päätin purkaa sen sisällön, jotta saan sieltä vain ne tarvittavat ajurit. 

MSI:n purkaminen onnistuu helpoiten komentokehotteesta antamalla komento:

msiexec /a purettavan tiedoston polku /qb TARGETDIR=hakemisto puretuille tiedostoille

”purettavan tiedoston polku” -tekstin saa helposti, kun klikkaa ladattua MSI:tä Shift + oikean puoleisella hiiren napilla ja valitsee ”copy as path”

Liitettäessä tulee poistaa lainausmerkit. 

Lopullinen rimpsuni näytti siis tältä:

msiexec /a C:\Users\Administrator\Downloads\Driver.msi /qb TARGETDIR=C:\N105

Tuloksena minulla oli MSI:n sisältö hakemistossa C:\N105. Siellä taasen oli tauhkan lisäksi oikeassa hakemistossa vain tarvittavat tiedostot.



Sitten taas päivittämään. Tällä kertaa meni läpi ja päivittyi. 












Nyt oli uudempaa versiota.




Testaamaan, mars. Voihan v*tun v*tun v*ttu, edelleen ääni räpsyy. Siis kuka näitä ajureita oikein koodaa? :) Nyt meneekin sitten vaikeeks. Ennen kuin Intel suvaitsee koodata paremman ajurin, tätä laitetta ei oikein voi käyttää.















Sitten muistin, että edellisessä koneessahan nettiyhteys oli toteutettu erillisellä WLAN-adapterilla, joka minulla oli vielä tallella. 

Laite kiinni, annetaan ajureiden asentua ja testaamaan.









Hei! Ongelma on kadonnut! 

Ei enää äänen uskomattoman ärsyttävää poksahtelua ja räpsähtelyä, se on puhdas! Ihanaa! :)

Miksi ongelma ei sitten esiintynyt XBMC:llä? Miksi tämä ei ollut kodekkiongelma? Koska XBMC toistaa paikallisia tiedostoja, eikä ongelman ratkeamiseksi tarvinnut asentaa tai päivittää mitään kodekkeja.

Tämä on korjattu. Taidanpa katsoa jonkun pätkän Netflixistä, puhtaalla äänellä. :)

Toki kannattaa muistaa, että jos tällainen "korjaus" tehdään, pitää liittyä uudestaan kodin langattomaan verkkoon, ja jos on asettanut porttiohjauksia, kiinteitä IP:itä tms, ne pitää asettaa uudestaan.

Tässä tapauksessa siis ongelma kierrettiin toisella laitteella, johon on olemassa "äänikorttini kanssa yhteensopivat" ajurit.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti